منطقه شما:

نان سنگک

دوشنبه 17 خرداد 1400 11:49
465

نان سنگک:
سنگک نوعی نان است که روی بستری از سنگ ها (ریگ) در تنور مسطح طبخ می‌شود. (سنگک: سنگ + ک (ک تصغیر) است). سنگک نانی است که هم‌اکنون فقط در ایران است بنا براین می‌توان آن را نان ملی ایران نامید. نان سنگک در قدیم نان طبقه اشراف یا نظامیان بوده‌است و سنگکی‌ها نانوایی‌های فصلی بوده‌اند بیشتر در زمستان و ماه رمضان پخت می‌کرده‌اند و از نظر گستردگی هیچگاه به اندازه نان تنوری و نان تافتون (تفتو) همه جا و فراگیر در همه ایران نبوده‌است. در قدیم نان خشکی تنوری پر دوام‌ترین نان ایران بوده‌است و حتی تا چند ماه سالم و خوشمزه باقی می‌مانده‌است. نان سنگک نیز یک نوع نان نازک تنوری است که بیشتر عشایر آن را روی تابه فلزی و بر روی آتش درست می‌کنند. ساده‌ترین نان نان کماج بوده که تکه‌ای خمیر را داخل آتش کرسی یا خاکستر آتش قرار می‌داده‌اند.
فواید نان سنگک:
1.نان سنگك حاوي سطح بالايي از ويتامين ها، كلسيم، پروتئين و آهن است. 
2.نان سنگك به دليل داشتن مقدار زيادي فيبر، هضم آساني داشته و بسيار مورد توجه متخصصان تغذيه است. 
3.نان سنگك براي كودكان نيز بسيار خوب است، مخصوصاً در دوراني كه سلول هاي عصبي در حال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس‌دار سبب باهوشي و رفتار خوب كودكان مي‌شود. 
4.چون براي نان سنگك بيشتر از آرد كامل استفاده مي‌شود و آرد كامل، ويتامين‌ها و املاح آن حفظ شده است بيشتر به مصرف اين نان توصيه مي‌شود. 
5.نان سنگك به دليل اينكه فيبر زيادي دارد، هضم آن آسان است و از ارزش غذايي بالايي برخوردار است.
6.مغذی بودن و قابلیت سیرکنندگی دارد.
7.موجب ثابت ماندن میزان قند خون شده و به بهبود حال افراد دیابتی کمک میکند.
8.به پیشگیری از افسردگی و استرس کمک میکند..

0